TAHAP MINAT DAN PENCAPAIAN MEMBACA GENRE BAHAN BACAAN ARAB DALAM KALANGAN PELAJAR BACELOR UNIVERSITI AWAM

Noor Adawiyah Ahmad Radzi, Nik Farhan Mustapha, Pabiyah Hajimaming @ TokLubok

Abstract


Hubungan di antara minat sesuatu topik yang dipelajari dengan pencapaian dalam topik tersebut menjadi fokus utama sarjana kini. Menurut mereka, pembelajaran akan menjadi lebih mudah dan pencapaian akan menjadi lebih baik sekiranya seseorang mempunyai minat yang mendalam terhadap perkara yang dipelajarinya. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap minat membaca genre bahan bacaan Arab dan mengenal pasti tahap pencapaian membaca genre bahan bacaan Arab dalam kalangan pelajar universiti berdasarkan perbezaan jantina. Kajian berbentuk kuantitatif ini melibatkan seramai 250 pelajar yang dipilih secara rawak mudah berstrata dalam pengkhususan bahasa Arab di empat Universiti Awam. Instrumen ujian ini terdiri daripada Ujian Inventori Minat (tiga genre bacaan) dan tiga teks bahan bacaan Arab beserta soalan kefahaman. Data dianalisis secara deskriptif dan inferensi. Ujian Mann-Whitney U digunakan bagi menganalisis dapatan kajian. Dapatan analisis minat berdasarkan jantina menunjukkan pelajar perempuan lebih meminati teks genre pendidikan, manakala pelajar lelaki lebih meminati teks genre pemakanan. Walau bagaimanapun, bagi teks genre keagamaan pula, tahap minat mereka adalah sama. Dari aspek tahap pencapaian, pelajar perempuan memperolehi pencapaian yang lebih baik daripada pelajar lelaki bagi teks genre pemakanan dan keagamaan, manakala bagi teks genre pendidikan pula tahap pencapaian mereka adalah sama.


Keywords


minat, bahan bacaan, tahap pencapaian, bahasa Arab, Universiti Awam

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0), permitting copy and redistribute the material in any medium or format.