HUBUNGAN KASIH SAYANG IBU BAPA DENGAN TINGKAH LAKU DELINKUEN PELAJAR TINGKATAN TIGA SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SULTAN ALAUDDIN, MASJID TANAH, MELAKA

Nurul Shahira Zolkanain, Faudziah Yusof

Abstract


Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti perkaitan antara hubungan kasih sayang ibu bapa dengan tingkah laku delinkuen remaja dalam kalangan pelajar tingkatan 3 Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Alauddin, Masjid Tanah, Melaka. Kajian ini telah dijalankan di Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Alauddin, Masjid Tanah, Melaka. Teknik persampelan bertujuan telah digunakan untuk mengenal pasti 63 orang responden iaitu pelajar tingkatan 3 untuk kajian ini. Instrumen kajian yang digunakan merupakan adaptasi daripada soal selidik Skala Benda (1995) dan soal selidik Skala Delinkuen oleh Junger (1997). Responden yang dipilih adalah secara bertujuan dalam kajian ini. Data yang dikumpul telah diproses secara “Statistical Package for Social Sciences” (SPSS ver 23). Teknik statistik yang digunakan adalah secara peratusan, korelasi Pearson dan ujian-t bagi menjawab kepada soalan kajian yang dibentuk. Rumusan kajian ini menunjukkan bahawa pelajar-pelajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Alauddin, tidak mengalami tahap delinkuen yang tinggi. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tingkah laku delinkuen dan kasih sayang di kalangan pelajar tidak mempunyai perbezaan yang ketara dari aspek jantina.

Keywords


Kasih Sayang Ibu Bapa; Tingkah Laku Delinkuen

Full Text:

PDF

References


Aminurrahman Ramli. 2016. Hubungan Antara Gaya Keibubapaan Dengan Konsep Kendiri Terhadap Pencapaian Akademik Tingkatan Empat Di Sekolah Menengah Kebangsaan Rahmat, Kuala Sungai Baru, Melaka. Fakulti Sains Sosial. Kolej Universiti Islam Melaka.

Azizi Yahaya & Badrulzaman Baharom. (2000). Persekitaran remaja dan kesannya terhadap Tingkah laku devian remaja. Johor: Universiti Teknologi Mara.

Azizi Yahaya, Shahrin Hashim, Yusof Boon & How Lee Chan. 2007. Faktor-faktor yang mempengaruhi gejala ponteng dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Johor. Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor.

Balan Rathakrishnan. (2011). Devian Sosial. Universiti Malaysia Sabah

Benda, B.B. (1995). The Effect of Religion on Adolescent Delinquency Revisited. Journal of Research in Crime and Delinquency.

Borg, M.G. & Gall. 1983. The emotion reaction of school bullies and their victims. Journal of Educational Psychology 18: 433-444.

Fakhir ‘Aqil. (2016) Manajemen Pendidikan Islam: Manajemen Orang Tua Terhadap Anak, Journal Academia Education 2:11

Fatin Nornabila Mohd Noor. 2016. Pengaruh Gaya Asuhan Keibubapaan dan Hubungannya Terhadap Tingkah Laku Devian Di Kalangan Remaja Tingkatan Satu dan Tingkatan Dua Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Kuala Krai Kelantan.

Gold, M. Dan Reimer, D.J. (1975). Changing Pattern of Delinquent Behaviour among American 13 through 16 Year Olds: 1967-1972. Crime and Delinquency Literature. 7, 483-517.

Heng Keng Chian. 1989. Educational sociology, Educational psychology, School administration, Discipline problem, Case studies, School Management, Truancy, Family background, Parent-child relationship and Parent responsibility.

Huizinga, D., dan Elliot, D. (1985). Juvenile Offenders Prevalence, Offender Incidence and Arrest Rates by Race. Boulder, CO: Institute of Behavioural Science.

Institusi Penyelidikan Belia Malaysia. (2010). Tingkah Laku Delinkuen.

Junger. 1997. The interethnic generalizability of social control theory: an imperial test. Journal of Research in Crime and Delinquency 34: 75-112.

Khalim Zainal. (2014). Pengurusan Disiplin Pelajar Sekolah. Universiti kembangsaan Malaysia: Selangor.

Noor Lela Ahmad, Atikah Amidi Dan Hariyaty Ab Wahid. (2018). Pengaruh Ibu Bapa Terhadap Tingkah Laku Delinkuen Pelajar Sekolah Menengah, Journal of Humanities, Language, Culture and Business 2, 85-94

Nur Fatiha Ayob. 2017. Hubungan Antara Ciri-Ciri Tingkahlaku Ibu Bapa Terhadap Tingkahlaku Delinkuen Remaja: Satu Kajian Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Sungai Kapar Indah, Selangor Darul Ehsan.

Nur Athirah Mahdi. 2016. Hubungan Tingkah Laku Ibu Bapa dan Kesan Terhadap Tingkah Laku Devian Remaja Di Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Mewah, Seremban, Negeri Sembilan

Saadah Sumran, Salwan Sudirman, Roslee Ahmad. 2008. Kaedah Menangani Kanak Kanak

Bermasalah Tingkah Laku. Kertas Kerja Seminar Kaunseling Keluarga. Anjuran Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Johor Bahru.

Suboh, A., Azizi, N., & Hamzah, M. (2011). Masalah Salah Laku Agresif di Kalangan Pelajar

Sekolah Rendah dan Hubungannya Dengan Gaya Keibubapaan, 1, 77-93.Webster, M. (1985). Webster’s Ninth New Collegiate Dictionary. Meriam – Webster Inc.

Yoshikawa, H. (1994). Prevention as Cumulative Protection: Effects of Early Family Support and

Education on Chronic Delinquency and Its Risks. Psychological Bulletin, 115, 28-54.

Zainudin Sharif dan Norazmah Mohamad Roslan. (2011). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Remaja Terlibat Dalam MasalahSosial Di Sekolah TunasBakti, Sungai Lereh, Melaka. Journal of Education Psychology & Counseling. Vol. 1 Mac 2011, pp. 115-140.

Sumber Akhbar: Utusan Borneo Online, 1 Januari 2014.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0), permitting copy and redistribute the material in any medium or format.