KESETIAAN PELANGGAN GENERASI Y TERHADAP PERKHIDMATAN PANDU LALU KE ATAS PELAJAR FAKULTI PERNIAGAAN DI KUIM

Zamry Gafar, Noorizda Emellia Mohd Aziz, Siti Bariah Bustamam, Maryam Mohd Esa, Zurairah Jais

Abstract


Artikel ini membincangkan tentang perkhidmatan pandu lalu yang kini telah menjadi gaya hidup masa kini kepada generasi muda yang menginginkan sesuatu dengan cepat dan mudah. Oleh itu, perkhidmatan pandu lalu telah banyak yang dipelbagaikan seperti perkhidmatan farmasi pandu lalu, pinjaman buku pandu lalu, pembayaran bil utiliti pandu lalu, pos laju pandu lalu dan sebagainya. Tinjauan dijalankan terhadap 82 pelajar fakulti inovasi perniagaan di KUIM bagi melihat hubungan antara kesetiaan pelanggan generasi Y terhadap perkhidmatan pandu lalu yang tertumpu kepada faktor-faktor kualiti servis, persepsi nilai, daya tarikan promosi dan harga. Data dikumpulkan melalui borang soal selidik yang telah disediakan dan dianalisis menggunakan sistem perisian SPSS. Hasil kajian yang telah dianalisis dapat meningkatkan tahap kesetiaan terhadap perkhidmatan pandu lalu. Secara keseluruhannya, peningkatan tahap kesetiaan terhadap perkhidmatan pandu lalu dapat membantu meningkatkan ekonomi dalam negara.

 

Kata Kunci: Kesetiaan, Kesetiaan Pelanggan, Kualiti Servis, Persepsi Nilai, Daya Tarikan Promosi, Harga, Pandu Lalu, Perkhidmatan Pandu Lalu


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0), permitting copy and redistribute the material in any medium or format.